Crosstrainer kopen: Waar moet je op letten?

crosstrainer kopen

Hoewel veel crosstrainers op elkaar lijken kan er toch behoorlijk wat verschil tussen de verschillende modellen zitten. Wil je een crosstrainer kopen, maar twijfel je nog over welke het beste bij je past? Met de tips in deze blog wordt de keuze hopelijk een stukje makkelijker.

Waarom een crosstrainer kopen?

Trainen met een crosstrainer is een efficiënte manier om aan jezelf te werken. Of je je nu wilt voorbereiden op een marathon of juist wat gewicht wilt verliezen voor een strandvakantie: met een crosstrainer kan je alle kanten op. Eén van de grootste voordelen van een crosstrainer is dat je verschillende spiergroepen in je lichaam tegelijk traint zonder daarbij je gewrichten te zwaar te belasten. In vergelijking met andere fitnessapparaten gebruik je bij een crosstrainer namelijk niet alleen je benen, maar ook je bovenlichaam en je buikspieren. Zo kun je tegelijkertijd aan je core en je arm- en beenspieren werken. Bovendien is een crosstrainer eenvoudig te bedienen en kun je ook zonder een personal trainer al vrij snel zelf beginnen met trainen. Daarom is een crosstrainer één van de populairste fitnessapparaten voor thuis.

Voordelen crosstrainer kopen:

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Geschikt voor elk fitnessniveau
  • Voor verschillende trainingsdoelen te gebruiken
  • Full body workouts doen
  • Geschikt voor mensen met rug- en andere fysieke klachten

Waar moet je op letten bij het kopen van een crosstrainer?

Net als met andere aankopen is het voordat je een crosstrainer gaat kopen belangrijk dat je bedenkt wat je van een crosstrainer verwacht, wat je ermee gaat doen en hoeveel je kunt uitgeven.

Prijzen van crosstrainers

Allereerst de prijs. Crosstrainers kopen varieert in prijs van ongeveer €300 tot meer dan de €6000. Je kunt het dus zo gek maken als je wilt. Een duurder apparaat is vaak beter van kwaliteit en heeft meer functies. Maar heb je dat wel nodig om je doel te bereiken? Dus bedenk hoeveel je wilt, en kunt uitgeven en ga dan op zoek naar een geschikte crosstrainer die past bij jouw budget.

Wat wil je ermee gaan doen?crosstrainer kopen

Voor ieder fitnessdoel is er een crosstrainer:

  • Conditie verbeteren
  • Gewicht verliezen
  • Revalidatie
  • Warming up
  • Cardiotraining
  • Spieropbouw en krachttraining

Als je rustig aan je conditie wilt werken dan heb je een andere crosstrainer nodig dan iemand die 4 keer week een HIIT training afwerkt. En als je een crosstrainer alleen wilt gebruiken als het slecht weer is en je niet naar buiten kunt, dan is het misschien minder slim om een hele grote investering te doen.

Ben je een beginner of al meer gevorderd?

Als je regelmatig naar de gym gaat weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten van een crosstrainer. Alleen de crosstrainers die geschikt zijn voor thuisgebruik zijn meestal niet de high-end modellen die je kent uit je sportschool. Maar dat hoeft ook niet per se nodig te zijn. Ook met een eenvoudige trainer kun je resultaat behalen. Ben je een beginner? Dan past een crosstrainer uit de beginklasse waarschijnlijk het beste bij jou, als je meer ervaring hebt koop dan een crosstrainer uit het midden- of het hogere segment.

Front of rear driven crosstrainer

Grofweg zijn er twee categorieën crosstrainers. Met de aandrijving achter (rear driven crosstrainer) of juist aan de voorkant (front driven crosstrainer). Die laatste kom je soms ook tegen onder naam elliptical of stairclimber. Het grootste verschil is natuurlijk de plaats van het vliegwiel, maar ook de beweging die je ermee maakt is anders. Bij een front-driven crosstrainer maak je een kleinere, draaiende beweging die een beetje lijkt op langlaufen. Bij een rear driven crosstrainer is de beweging minder vlak en lijkt het meer op wandelen of hardlopen. Bij een elliptical is de beweging vergelijkbaar met die van een front driven crosstrainer. En bij een stairclimber is de beweging meer verticaal, alsof je een trap op loopt. Trainen op een stairclimber is zwaarder en belastender en is meer geschikt voor als je intensiever wilt sporten.

Front driven crosstrainer

  • Minder belastend voor je gewrichten
  • Kortere paslengte
  • Vlakkere beweging
  • Stabieler
  • Kleinere afstand tussen de pedalen zorgt voor een rechtere beweging

Rear driven crosstrainer

  • Neemt minder ruimte in
  • Langere pas, vaak meer geschikt voor mensen die wat langer zijn
  • Meer kracht nodig
  • Iets meer belastend voor je gewrichten

Paslengte Crosstrainer

De paslengte is de afstand tussen de pedalen als ze het verst uit elkaar staan. Om goed, efficient en langdurig zonder blessures te kunnen trainen moet de paslengte dan ook goed passen bij je lichaamslengte. Bij een te grote of een te kleine paslengte voelt de beweging geforceerd en kun je je spieren verkeerd belasten en is je training uiteindelijk minder effectief. De meeste crosstrainers die je kunt kopen hebben een paslengte die varieert van 30 cm (13 inch) tot 50 cm (19 inch). Het hangt af van je persoonlijke voorkeur, maar over het algemeen kun je uitgaan van het volgende:

  • Kies voor een paslengte van 30 á 40 cm als je kleiner dan 1.75 m bent
  • Ga voor een crosstrainer met een paslengte van tussen de 40 á 50cm als je langer bent dan 1.75 m

Q-factor of stapbreedte

Bij sommige crosstrainers wordt de Q-factor aangegeven, dit is de horizontale afstand tussen de binnenkant van de pedalen. Bij een hoge Q-factor moet je je benen tijdens de beweging meer uit elkaar doen wat minder natuurlijk aanvoelt. Een wat kleinere Q-factor is daarom prettiger. Front-driven crosstrainers hebben meestal een kleinere Q-factor omdat het vliegwiel niet ‘in de weg’ zit.

voorbeeld van een crosstrainerSoorten trainingsprogramma’s en weerstandsniveau’s

Alle crosstrainers hebben weerstandsniveaus die je kunt instellen. Hoe hoger de weerstand, hoe meer kracht je moet zetten om de pedalen rond te krijgen. Daarnaast hebben veel crosstrainers speciale trainingsprogramma’s waardoor je niet elke keer dezelfde training afwerkt, maar lekker kunt afwisselen, en belangrijker: gerichter kunt trainen. Hoe geavanceerder de crosstrainer hoe meer en gevarieerder de programma’s zullen zijn. Denk aan speciale programma’s voor warming up of cooling down trainingen, maar ook op hartslag gebaseerde programma’s of trainingsprogramma’s voor als je zin hebt in een wat intensievere training zoals een interval training of een HIIT-sessie.

Grootte van de crosstrainer

Een crosstrainers neemt wel wat ruimte in. Bij het kopen van een crosstrainer is het dan ook belangrijk dat je een model uitzoekt waar je de ruimte voor hebt. Er zijn ook inklapbare of opvouwbare crosstrainers te krijgen voor als je echt weinig ruimte hebt, maar die zijn niet altijd even stevig en meestal minder zwaar te belasten.

Hartslag

Wil je ook op hartslag trainen? Sommige crosstrainers hebben hartslagsensoren in de handgrepen zodat je op het display je hartslag kunt aflezen. Als je liever met een borstband traint heb je een crosstrainer nodig die bluetooth of ANT+ ondersteunt.

Ergometer

Met een ergometer kun je gericht aan krachttraining doen doordat je het weerstandsniveau nauwkeurig in kunt stellen. Zo is het mogelijk om heel precies het vermogen te bepalen wat je moet leveren tijdens de beweging.

Display

Bijna alle crosstrainers hebben tegenwoordig een display, maar hoe uitgebreid die is hangt samen met de hoeveelheid functies. Het is wel handig om minimaal de volgende informatie te kunnen aflezen:

  • Tijd
  • Omwentelingen per minuut / RPM
  • Calorieën
  • Snelheid

Gebruiksvriendelijkheid en comfort

Een crosstrainer moet fijn zijn om te gebruiken. Anders ga je het op de lange termijn niet volhouden. Je moet er lekker op zitten en tijdens het bewegen geen last hebben van het vliegwiel, een bidonhouder of de armsteunen. Let er ook dat je de crosstrainer eenvoudig kunt bedienen en kunt instellen.

Wil je interactief trainen?

Apps kunnen je training interactiever en interessanter maken. Dit is handig als je begeleiding of extra motivatie nodig hebt. Ook vind je het misschien interessant om al je trainingsdata in kaart te brengen en later nog eens terug te kijken of te delen met een trainer of fysiotherapeut. Als dit helemaal jouw ding is let er dan op of de crosstrainer die je wilt kopen het gebruik van apps (en bluetooth) ondersteunt en zo ja, welke.

Gewicht van de crosstrainer

Vaak geldt: Hoe zwaarder, hoe beter de kwaliteit. Alhoewel het voor je training niet per se uitmaakt. Wel is een zwaardere crosstrainer vaak steviger, wat prettiger is bij intensere trainingen. Het gewicht van het vliegwiel draagt ook bij aan het totale gewicht, maar zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de crosstrainer. Wel heeft een crosstrainer met een zwaarder vliegwiel meestal meer trainingsmogelijkheden.

Maximaal belastbaar gewicht

De meeste crosstrainers die op de markt zijn kunnen vrij veel hebben, maar toch zit er een maximum aan het belastbare gewicht. Gelukkig zijn er verschillende crosstrainers te koop met verschillende gewichten zodat er voor iedereen en elk lichaamstype een crosstrainer te krijgen is. Zorg dat je een crosstrainer koopt die jouw huidige gewicht goed kan hebben.

Extra’s

Sommige crosstrainers hebben handige extra’s zoals een bidonhouder of een houder voor je telefoon of tablet.

Aanbevolen artikelen